Tvorba strategie a rozvoj strategického myšlení na všech úrovních organizace patří k hlavním výzvám a úkolům lídra v éře permanentních disruptivních změn a digitální transformace.
KLÍČOVÉ TEZE MODULU
20. léta budou érou neustále zrychlujících změn v důsledku exponenciálního šíření průlomových inovací ve všech oblastech podnikání. Digitální transformace se stane vše prostupující normou. Podniky již nevystačí s degenerovaným strategickým plánováním založeným na budoucí aproximaci minulých trendů. Neobejdou se bez dynamické interaktivní strategie.
Taková strategie je zpracována jako variantní – předjímá alternativní scénáře vývoje podnikatelského a společenského prostředí a nabízí adekvátní odezvu na rychle se měnící vývoj. Interaktivní strategie je soubor dynamicky provázaných strategických odezev doprovázených systémem včasného varování (early warning systém), resp. předstihové signalizace změn, které mohou vyžadovat přechod k alternativním strategiím.
Interaktivní strategie je zakotvena v budoucnosti, není pouhou extrapolací minulých business plánů, jejich projekcí do budoucnosti. Je základním nástrojem „řízení z budoucnosti“.
Strategie je promyšleným, systémově provázaným svazkem strategických cílů. Jejich prostřednictvím firma usiluje o uskutečnění své podnikatelské vize. Stanovení vize naplňující poslání firmy (mission statement) je klíčovou součástí tvorby strategie.
Strategické cíle postihují všechny oblasti rozvoje firmy, jsou parametrizovanou definicí všech podstatných změn, které je nutno uskutečnit pro naplnění strategické aspirace firmy. Jejich logika a vzájemná podmíněnost („architektura“) je vyjádřena strategickým rámcem, resp. strategickou mapou
Strategie musí jasně definovat, jak firma dosáhne udržitelné konkurenční výhody příští generace. Konkurenční výhoda je dána schopností firmy nabídnout budoucím zákazníků jedinečnou („neodmítnutelnou“) hodnotu (unique value proposition) a získat je pro ni.