Inovace jsou jmenovatelem i úběžníkem podnikatelského řízení a vůdcovství v éře digitální transformace. Kreativita a její uvolnění je zásadní klíčovou způsobilostí. To vše nejen v rámci vlastní organizace, ale v celém globálním síťovém prostoru se zapojením a propojením zákazníků, nezávislých inovátorů všeho druhu, inovačních start-up podnikatelů, center akademického i smluvního výzkumu a vývoje, inovačních laboratoří a akcelerátorů. Žijeme v éře disruptivních inovací, stále rychlejších inovačních cyklů, začasté s exponenciálně umocněnými efekty. Ve světě, jemuž dominují inovace, radikálně se proměňují tradiční obory, vznikají obory zcela nové, mění se sama povaha podnikání. Perspektivu mají pouze ty podniky a iniciativy,
které jsou aktivními spolutvůrci tohoto turbulentního inovačního prostoru.
KLÍČOVÉ TEZE MODULU
Inovace a řízení změn jsou součástí, cílem, určují povahu všech klíčových složek rozvoje úspěšného podnikání : tvorby konkurenční pozice, strategie, vůdcovství, obchodních modelů, firemní kultury, klíčových způsobilostí, kvality lidského potenciálu
Revoluce v řízení inovací : firmy opouštějí posedlé strategické utajování a spoléhání na vlastní inovační potenciál - přecházejí do režimu otevřených inovací (open Innovation) a crowdsourcingu.
Řízení inovací je napříště ústřední podnikatelskou funkcí. To se projevuje rozmanitých inovačních formách : samostatné divize strategických inovací, inovační laboratoře jako zárodek nových oborů podnikání, výsostné zastoupení ve vrcholovém vedení (Chief Innovation Officer – CINO), formování agilní, inovační firemní kultury.
Vytváření proinovační kultury : nestačí probudit a využít tvůrčí potenciál všech zaměstnanců podněcováním inovačních iniciativ (typu kaizen) a tvorby inkrementálních inovací, zdokonalování stávajících procesů. Progresívní firmy se snaží získat své zaměstnance i externisty pro průlomové inovace – zřizují samostatným rozpočtem dotované Game Changer systémy.
Digitální transformace, automatizace, rozvoj telematiky a umělé inteligence jsou katalyzátorem exponenciálních inovací; ty redefinují samu podstatu tradičních oborů a trhů, vedou ke vzniku zcela nových oborů.
Strategické řízení inovací ve špičkových podnicích v Silicon Valley usiluje o exponenciální inovace. Naříklad Cisco Corporate Strategic Innovation Group : Kombinuje řadu forem s cílem vytvářet konkurenční výhody příští generace, být průkopníkem nových oborů podnikání, nových obchodních modelů : vlastní inovační centra Cisco spolupracují přímo se zákazníky (coinnovation, co-development, new business models), start-upy, inovačními akcelerátory, univerzitami, nezávislými vývojáři, obchodními partnery (channel partners). To vše umocňují desítky akvizic, strategická inovační partnerství, seminální a urychlující investice do zárodečných projektů, flexibilní zhodnocení kreativních potenciálů (spin-outs, spin-ins)