Strategické řízení v disruptivním prostředí exponenciálních inovací a změn neustále
umocňovaném digitální transformací všech podnikatelských a správních procesů nutno
praktikovat jako řízení z budoucnosti. Strategické scénáře, tedy scénáře vývoje podnikatelského prostředí jsou účinným nástrojem poznávání a strukturace dynamických trendů pro praktické potřeby tvorby interakčních strategií a strategického řízení rozvoje podniku.
KLÍČOVÉ TEZE MODULU
Strategické scénáře jsou vnitřně konzistentní komplexní obrazy možného (plausibilního) vývoje okolního podnikatelského a širšího společenského prostředí.
Vznikají jako konzistentní svazky hypotéz o významných vývojových trendech.
Slouží jako východisko pro zpracování interakčních strategií, které jsou vhodnou odezvou firmy na možné budoucnosti.
Umožňují „řídit z budoucnosti“ (backcasting) : porozumět trendům a jejich vzájemné závislosti, vytvořit smysluplné obrazy budoucnosti a rozvinout
strategie budující konkurenční výhodu pro tyto scénáře.
Strukturují strategický informační systém, „kalibrují“ přelomové hodnoty klíčových trendů vyjádřených adekvátními strategickými indikátory.
Umožňují rozvinout systém předstihové signalizace, resp. včasného varování (early warning system) jako základ pro rozhodování o přechodu na záložní strategické varianty.